O nas

Kim jesteśmy?

Koncept Kultura to twórcze perpetuum mobile, napędzane energią grupy kreatywnych pasjonatów. Od wielu lat tworzymy projekty w obszarze historii, literatury, sztuki, nowoczesnych technologii i edukacji muzealnej.

Naszą pasją jest opowiadanie o wydarzeniach historycznych za pomocą nowoczesnych, często zaskakujących, form przekazu. Angażujemy odbiorcę, zarażamy go ciekawością historii, kultury i tradycji polskiej. Udowadniamy, że ich poznawanie może być fascynującą przygodą.

Ludzie fundacji

Jest absolwentką pedagogiki i psychologii komunikacji mediów na Uniwersytecie Warszawskim oraz Szkoły Liderów Polsko–Amerykańskiej Fundacji Wolności. Stypendystka projektu „International Visitor Leadership Program” realizowanego przez Departament Stanu USA we współpracy z Ambasadą Stanów Zjednoczonych w Warszawie oraz Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności.

Doświadczona menedżerka kultury, pomysłodawczyni i koordynatorka wielu wystaw, projektów kulturalnych oraz ogólnopolskich akcji edukacyjnych i społecznych. Promotorka współpracy międzysektorowej, którą realizuje w praktyce, łącząc w swoich działaniach potencjał strefy publicznej, prywatnej i społecznej. Organizatorka konferencji i warsztatów na temat współpracy instytucji kultury, samorządów, organizacji pozarządowych i biznesu.

W ramach dotychczasowych doświadczeń zawodowych projekty realizowała we współpracy m.in. z: Sejmem RP, Senatem RP, Kancelarią Prezydenta RP, Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwem Obrony Narodowej, Generalnym Inspektoratem Sił Zbrojnych, licznymi stowarzyszeniami i fundacjami, muzeami i domami kultury, samorządami oraz partnerami biznesowymi, m.in. Bank Zachodni WBK, Poczta Polska S.A.

Od lat działa na rzecz dziedzictwa historycznego i kulturalnego, łącząc nowoczesny, interesujący dla odbiorcy przekaz z tradycyjnymi elementami edukacji. Wieloletni dyrektor Milanowskiego Centrum Kultury, gdzie wraz z mieszkańcami stworzyła jedną z pierwszych w Polsce w pełni partycypacyjnych strategii rozwoju kultury. W latach 2014–2017 kierownik działu Front of House w Muzeum Józefa Piłsudskiego.

Prezeska zarządu Fundacji Koncept Kultura

Anna Osiadacz

Wiceprezes zarządu Fundacji Koncept Kultura

Zygmunt Fit

Jest architektem, grafikiem i projektantem. Studiował na Wydziale Architektury i Urbanistyki Politechniki Warszawskiej.

Współpracował z wiodącą grupą projektową Centrala, m.in. przy nagrodzonej koncepcji na zagospodarowanie terenu wokół Stadionu Narodowego w Warszawie, nagrodzonym projekcie na opracowanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej rewitalizacji dworca głównego we Wrocławiu, wyróżnionym projekcie na siedzibę Sinfonia Varsovia oraz projekcie założeń urbanistycznych dla Muzeum Historii Polski nad tunelem Trasy Łazienkowskiej w Warszawie.

W latach 2009-2017 pracował w Muzeum Józefa Piłsudskiego, w zespole architektonicznym projektującym nowoczesny kompleks muzealno-edukacyjny w Sulejówku oraz tworzył projekty graficzne, multimedialne i mobilne wystawy.

Specjalista w obszarze mobilnych wystaw plenerowych. Jako członek zespołu Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku realizował monumentalne wystawy prezentowane w przestrzeniach dużych miast polskich, m.in. w 2010 r. mobilną kilkunastometrową kontenerową wystawę plenerową „Wolność. Granice. Moc. Szacunek.”, zlokalizowaną przy Belwederze w Warszawie oraz na rynku we Wrocławiu. Kolejną realizacją była wielkoformatowa wystawa plenerowa „Wojna Światów” w 90. rocznicę wojny Polski z bolszewicką Rosją, zlokalizowana na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie. Współtworzył także multimedialne wystawy czasowe.

Jest archeolożką, historyczką kulinariów, muzealniczką. Absolwentka Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie oraz Uniwersytetu Warszawskiego.

W ciągu kilku lat pracy w Państwowym Muzeum Archeologicznym w Warszawie zdobyła szerokie doświadczenie związane z merytorycznym oraz technicznym przygotowywaniem ekspozycji muzealnych, biorąc udział w ich realizacji najpierw z ramienia działu wystaw i popularyzacji, następnie z działu inwentaryzacji. Wykonywała także elementy ekspozycyjne na wystawy: „Troja Sen Henryka Schliemanna”, „Między Mykenami a Bałtykiem”, „Moda Majów”. W ramach obowiązków zawodowych odpowiedzialna za projekt pilotażowy digitalizacji zbiorów Państwowego Muzem Archeologicznego.
Autorka książek popularnonaukowych „Przy słowiańskim Stole”, 'Wikingowie i Słowianie przy stole”, „Viking and Slavic cousine” oraz licznych artykułów do prasy codziennej, naukowej i popularnonaukowej. Przygotowuje rozprawę doktorską o kulturze kulinarnej we wczesnym średniowieczu.

Właścicielka firmy Archeoconcept zajmującej się realizacją widowisk i inscenizacji historycznymi, animacji kulturalnych, wystawiennictwem oraz wykonywaniem strojów i akcesoriów historycznych i teatralnych. Corocznie prowadzi pokazy dawnych rzemiosł na kilkudziesięciu imprezach plenerowych i inscenizacjach w kraju i za granicą.

W zakresie wystawienniczym oraz warsztatowym współpracuje z licznymi instytucjami kultury min. Muzeum Narodowym, Muzeum Wojska Polskiego, Muzeum Historii Polski, Muzeum Józefa Piłsudskiego, Muzeum Archeologicznym i Historycznym w Częstochowie, Muzeum Rolnictwa w Szreniawie, Muzeum Zamkiem w Malborku, licznymi centrami kultury i skansenami. Autorka kostiumów do licznych filmów naukowych i historycznych, m.in. z cyklu  „Co za historia” oraz „1812 When Hell Freezes Over”.

Przewodnicząca Rady Fundacji

Małgorzata Krasna-Korycińska

Członkini Rady Programowej Fundacji

Jolanta Louchin

Urodziła się w Warszawie. Jest historyczką-archiwistką. W 1985 ukończyła studia w Instytucie Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego, W latach 1986–2001 była zatrudniona w Archiwum Głównym Akt Dawnych w Warszawie, w tym czasie odbyła trzymiesięczny Stage Technique International des Archives w Paryżu, a w latach 1996–2001 studia doktoranckie w Instytucie Historii PAN w Warszawie.

W latach 2001–2003 zastępca dyrektora Archiwum Akt Nowych w Warszawie, w roku 2002 brała udział w stażu Théories et Pratiques archivistiques w Paryżu. Od 2003 p.o. dyrektora, a w latach 2004–2007 dyrektor Archiwum Akt Nowych. Od  czerwca 2007 do października 2013 dyrektor Archiwum Państwowego Dokumentacji Osobowej i Płacowej w Milanówku. Po włączeniu APDOP do Archiwum Państwowego w Warszawie  zastępca dyrektora ds. dokumentacji osobowej i płacowej. W latach 2011–12 koordynowała projekt, w ramach którego badano polską emigrację polityczną, która po wprowadzeniu  stanu wojennego osiedliła się w Norwegii. Wraz z Opplandsarkivet avdeling Maihaugen w Lillehammer i Fundacją KOS  zebrano wywiady z polskimi emigrantami mieszkającymi w Norwegii. Projekt finansowany przez Fundusz Wymiany Kulturalnej w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego zakończył się publikacją książki „Polska emigracja polityczna stanu wojennego 1981 do Norwegii”, wydanej w dwóch językach polskim i norweskim. W Lillehammer odbyła się również dwudniowa konferencja naukowa pt. „Polska i Norwegia – historia solidarności”. Całość projektu zakończyła konferencja w Milanówku.

Wiceprzewodnicząca Rady Archiwalnej przy Naczelnym Dyrektorze Archiwów Państwowych w latach 2010–2013. Członek założyciel Międzynarodowego Towarzystwa Miłośników Muzyki Polskiej im I.J. Paderewskiego, członek Zarządu Głównego Stowarzyszenia Archiwistów Polskich oraz członek Rady Programowej Milanowskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku.

Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, były dziennikarz PAP, a w latach 80. kierownik Biura Informacyjnego NSZZ Solidarność Region Mazowsze. Założyciel i wydawca biuletynu informacyjnego Poland Business Report w Nowym Jorku w latach 90. Stephen Halloway (Bank Światowy, UNIDO, International Law Institute) określił ten biuletyn (zamawiany m.in. przez Departament Stanu USA, Bibliotekę Kongresu USA, Polsko-Amerykański Fundusz Inwestycyjny) jako najlepszą publikację na ten temat. Uczestnik misji doradczych Międzynarodowego Funduszu Walutowego/Banku Światowego w krajach Azji Środkowej. Współpracownik Departamentu Stanu USA. Ekspert NCSC (National Center for State Courts w USA). Tłumacz na język angielski i rosyjski (tłumaczył na żywo m.in. wywiad Lecha Wałęsy prowadzony przez Barbarę Walters w programie 20/20 koncernu TV ABC). Miłośnik muzyki i teatru.

Członek Rady Programowej Fundacji

Jacek Jarkowski

Członkini Rady Programowej Fundacji

Bożena Józefów-Czerwińska

Jest doktorem habilitowanym nauk humanistycznych, antropolożką społeczno-kulturową, archeolożką. Absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego, (w ramach studiów PhD roczny grant na Uniwersytecie Gandawskim w Belgii). Profesor na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, wcześniej Kierownik Zakładu Antropologii w Akademii Humanistycznej im. Aleksandra Gieysztora; wykładowczyni w Warszawskiej Szkole Filmowej im. B. Lindy i M. Ślesickiego.

Badaczka terenowa dokumentująca dziedzictwo kulturowe mieszkańców pogranicza polsko-białoruskiego. Podjęła się próby rekonstrukcji dawnego kanonu kulturowego i wierzeń nadbużańskiej społeczności, co zaprezentowała w licznych artykułach naukowych oraz w monografii pt. Zabobonem nazwano…  Aktualnie bada m.in. miejsca pamięci (w nurcie antropologii krajobrazu); znaczenie strażników pamięci i świadków historii; wpływ alternatywnych wersji historii na jakość budowanych relacji społecznych.

Działa w Towarzystwie Naukowym Educare; współpracuje z muzeami, organizacjami rządowymi i pozarządowymi prowadząc i rozwijając m.in. działalność dydaktyczną oraz badawczą. Prowadzi warsztaty, lekcje akademickie dla dzieci i młodzieży oraz dla seniorów (współpracując z licznymi Uniwersytetami Trzeciego Wieku); popularyzuje wiedzę w środkach masowego przekazu; organizuje seminaria i międzynarodowe konferencje; koordynuje projekty związane z pracami naukowo-badawczymi oraz popularyzatorskimi.

Animatorka społeczna i audiodeskryptorka. Od 2009 roku zaangażowana w działania z zakresu dostępności. Autorka ponad tysiąca audiodeskrypcji do filmów, seriali i dzieł plastycznych. Stworzyła pierwszą na świecie audiodeskrypcję do kina sferycznego dla Centrum Nauki Kopernik oraz pierwszą w Polsce audiodeskrypcję do komiksu. Prowadziła autorskie warsztaty dla osób z niepełnosprawnością wzroku w Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie i Muzeum Wsi Kieleckiej. Tworzyła audiodeskrypcje do wystaw czasowych w Muzeum Wojska w Białymstoku, Muzeum Wsi Kieleckiej, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Współpracowała z zespołem projektantów ekspozycji stałej Muzeum Józefa Piłsudskiego w zakresie udostępniania ekspozycji osobom z niepełnosprawnościami. Prowadziła szkolenia z zakresu tworzenia oferty kulturalnej dostępnej dla wszystkich. Absolwentka programu Akademia Zarządzania Muzeum w ramach, którego odbyła staż w Muzeum Narodowym w Krakowie pod kątem zastosowanych udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. Ukończyła szkolenie trenerskie ECHOCAST (z zakresu obsługi gościa o specjalnych potrzebach). W pracy animacyjnej wykorzystuje swoją wiedzę projektując działania dostępne.

Współpracowniczka Fundacji

Monika Marciniak

Współpracowniczka Fundacji

Anna Piątkowska

Jest doświadczoną edytorką, dziennikarką, muzykiem, popularyzatorką i animatorką kultury. Ukończyła Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Instrumentalnym w zakresie gry na skrzypcach. Jest także absolwentką studiów podyplomowych „Nowe technologie w edytorstwie” na Uniwersytecie Wrocławskim. Kształciła się na wielu kursach, m.in. „Planowanie strategii promocji instytucji kultury” w Narodowym Centrum Kultury.

Przez wiele lat pracowała w Warszawskiej Operze Kameralnej grając na skrzypcach w zespole muzyki dawnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV). Była także radcą w Departamencie Upowszechniania Kultury Ministerstwa Kultury i Sztuki (1993/1994).

Prowadziła działalność wydawniczą i jest współorganizatorką wielu wydarzeń kulturalnych, m.in. aukcji dzieł sztuki, która odbyła się 10 stycznia 2015 roku w Muzeum Azji i Pacyfiku (dochód z aukcji w całości został przeznaczony na pomoc osobom poszkodowanym w wojnie w Syrii). Wydarzenie to przygotowane zostało we współpracy z mazowieckim oddziałem Związku Polskich Artystów Plastyków i Domem Aukcyjnym Rempex. Zajmuje się także promocją różnych dziedzin sztuki, w tym także poezji. W ramach festiwalu sztuki „Miasto Gwiazd” organizowanego w Żyrardowie, przygotowała spotkanie z lokalną poetką Anną Wirowską, które poprowadziła dziennikarka Polsatu. Wraz z Fundacją Koncept Kultura od początku współorganizuje Immersion Festival.

Od 2016 roku współpracuje z miesięcznikiem „My Company Polska”.

Ukończyła Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie i Podyplomowe Studia Menedżerskie w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Posiada bogate doświadczenie w sprzedaży, promowaniu produktów i budowaniu relacji z klientem. Swój staż budowała w wielu branżach, między innymi edukacyjnej, farmaceutycznej, meteorologicznej i wydawniczej. Jej zdolność do efektywnej promocji produktów została dostrzeżona poprzez otrzymane nagrody firmowe: „Mission Impossible Award” i „Debiut Roku”. Wielokrotnie udowodniła umiejętność nawiązywania i utrzymywania długotrwałych relacji z klientami różnych branż. Dzięki swojej zaangażowanej pracy przyczyniła się do wzrostu świadomości i sprzedaży produktów renomowanych firm, takich jak: Polskie Książki Telefoniczne sp. z o.o., Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, Heel Polska sp. z o.o., Bionorica Polska sp. z o.o., Alfasigma Polska sp. z o.o., Światoskop. Aktualnie w Fundacji Koncept Kultura zajmuje się marketingiem, w tym pozyskiwaniem klientów.

Współpracowniczka Fundacji

Bogusława Brajczewska

Współpracowniczka Fundacji

Monika Rejtner

Reżyserka, dramaturżka i aktorka. Jest absolwentką Akademii Teatralnej w Warszawie i wydziału English, Media and Theatre Studies na Uniwersytecie w Maynooth. Współpracowała z Teatrem Warsawy i z Teatrem Studio jako dramaturżka i kierownik literacki. Przez lata zasiadała w radzie programowej Ogólnopolskiego Przegląd Monodramu Współczesnego. Współpracuje z Teatrem Sztuki Ciała i Teatrem Akt tworząc projekty łączące sztukę performatywną z działaniami społecznymi oraz ekologicznymi.

Ukończyła kurs Pedagogiki Teatru, Studium Dramy Stosowanej oraz kurs dramaturgii w Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych. Szkoliła się w Warszawskim Centrum Pantomimy w Teatrze na Woli. Ukończyła Mazowiecką Szkołę Opowiadaczy. Brała udział w warsztatach, szkoleniach i superwizjach z pedagogiki teatru w ramach projektu Lato w Teatrze. W ramach projektu prowadziła warsztaty teatralne, oparte na pedagogice teatru na półkoloniach dla dzieci. Wyreżyserowała i przygotowała z dziećmi dwa spektakle oparte na lokalnych historiach. Od siedmiu lat uczy aktorstwa w Autorskiej Szkole Musicalu i Teatralnej Akademii Musicalu.

Specjalizuje się w projektach społeczno-teatralnych łączących historię lokalną ze współczesnymi problemami. W 2020 roku zrealizowała dwa projekty dofinansowane z projektu Niepodległa: „Niknące obrazy” na temat historii Legionowa, w ramach którego powstało słuchowisko złożone ze wspomnień i opowieści dawnych mieszkańców Legionowa, oraz projekt dotyczący Bitwy Warszawskiej: „W cieniu Wielkiej Bitwy” eksplorujący poprzez opowieść i wspólne warsztaty nieznane wątki z wojny polsko-bolszewickiej. Wystawa, która powstała w ramach projektu, objechała kilka miejscowości związanych z Bitwą Warszawską.

W 2020 roku otrzymała Mazowiecką Nagrodę Kulturalną za projekt zrealizowany w przestrzeni publicznej: „Kulturalny Pociąg na trasie: Kozłówka-Biblioteka – Biblioteka-Kozłówka” oraz główną nagrodę w konkursie Narodowego Centrum Kultury „Znajdź sposób na patriotyzm” za projekt warsztatów „Moc ludzi”.

W 2022 roku zrealizowała projekt „Moja dzielnica wymaga zmiany. Rewitalizacja okiem dziecka” na Pradze Północ w Warszawie, eksplorujący przestrzeń miejską za pomocą performatywnych działań.

W 2022 roku, razem z Teatrem Akt przygotowała projekt „Szlakiem powstania listopadowego”, prezentację spektaklu nawiązującego do „Warszawianki” oraz warsztatów korzystających z metod pedagogiki teatru oraz lokalnych historii dotyczących powstania listopadowego.

Razem z Fundacją Avę przygotowała w 2022 spektakl „Wyspa Leopolda” o polskim podróżniku Leopoldzie Janikowskim i jedynej polskiej kolonii w Afryce. Spektakl obejrzało kilkanaście klas z Białołęki i Tarchomina.