BANNER NA STRONĘ WWW.jpg

Wirtualny Teatr Historii

Wirtualny Teatr Historii to stworzona przez Fundację Koncept Kultura oraz Biuro Programu „Niepodległa” przestrzeń, w której popularyzujemy historię Polski za pomocą technologii Virtual Reality. Na gości czeka 30 obrotowych foteli, wyposażonych w urządzenia VR. Na wirtualną przygodę z polską historią publiczność zabiera zawsze uśmiechnięty zespół doświadczonych animatorów i edukatorów. Każdy widz otrzymuje gogle VR i słuchawki, dzięki czemu całkowici przenosi się do wirtualnego świata wydarzeń sprzed lat, które rozgrywają się wokół niego. Obraz projektowany jest dookoła widza (360 stopni), a obrotowe fotele umożliwiają swobodne obserwowanie akcji. Nowoczesna technologia produkcji sprawia, że gość Wirtualnego Teatru Historii ma wrażenie fizycznego uczestnictwa w przygodach bohaterów. Taki sposób prezentacji historii wzmaga doznania oraz wpływa na szybkie i długotrwałe jej zapamiętanie. Wirtualna rzeczywistość udowadnia, że poznawanie historii może być fascynującą przygodą! Widowisko VR jest elementem zajęć dla szkół i grup zorganizowanych, w tym także seniorów. Interaktywne zajęcia z edukatorem oraz rozmowa na temat obejrzanego widowiska VR mają na celu uzupełnienie i utrwalenie wiadomości w sposób atrakcyjny i interdyscyplinarny.  

(kalendarium Wirtualnego Teatru Historii "Niepodległa" pod artykułem)

Widzowie w Zamościu.JPG

 

Repertuar

„Podwodna misja" (przygodowy, czas trwania 23 minuty)  

Scenariusz: Zygmunt Fit, Anna Osiadacz, Daniel Zduńczyk. Reżyseria: Daniel Zduńczyk 

Pływający na legendarnym polskim transatlantyku MS „Piłsudski” dziadek Józek zaraził morską pasją swoją małą wnuczkę – Kasię. Dziś czterdziestoletnia Kaśka jest doktorem archeologii podwodnej i wraz z zespołem wyrusza z misją badawczą na wrak legendarnego statku, na którym zaczęła się historia miłości jej dziadków. Czy załodze uda się zejść kilkadziesiąt metrów pod wodę i bezpiecznie wrócić z inwentaryzacji 3D „Piłsudskiego”? Czy odkryją skrywane na wraku skarby, a może tajemnice? Widzowie zanurzą się w tej historii w przenośni i dosłownie, bowiem zejdą w batyskafie na dno Morza Północnego, aby poznać sekrety „polskiego Titanika”. Na potrzeby filmu graficy i animatorzy odtworzyli wypełnione polską sztuką art deco wnętrza transatlantyku. Dzięki technologii VR widzowie będą mogli zajrzeć do wraku, stanąć na pokładzie statku w czasie jego świetności, rozejrzeć się po odtworzonym porcie w Gdyni (Nabrzeżu Francuskim z 1936 r.), kiedy odpływał stamtąd MS "Piłsudski". Podwodna misja Kaśki i jej zespołu przeplatana jest pełną przygód historią dziadka Józefa, któremu towarzyszymy podczas zakradania się na statek, pierwszych rejsów i wreszcie w chwili zatopienia „Piłsudskiego”.  

Zajęcia obejmują historię Polski od utraty niepodległości do wybuchu II wojny światowej. Transatlantyk MS Piłsudski – nazywany pływającą ambasadą polskiej kultury - stanowi oś narracji o II Rzeczypospolitej i jej rozwoju w obszarze społecznym, politycznym, gospodarczym i kulturalnym. Materiałem dodatkowym do zajęć jest platforma z wiedzą i grami online www.mspilsudski.pl 

batyskaf VR.jpg

Piłsudski w porcie VR.jpg

 

„Wiktoria 1920" (przygodowy/wojenny, czas trwania 28 minut)  

Scenariusz: Mariusz Laszuk, Tomasz Dobosz. Reżyseria: Tomasz Dobosz 

Jest sierpień 1920 roku. Polskie wojska wciąż cofają się pod naporem armii bolszewickiej. Wszyscy zdają sobie sprawę, że nieuchronnie zbliża się ostateczne starcie, którego wynik wydaje się już przesądzony na korzyść bolszewików… Najważniejsze zadanie to obronić Warszawę i nie pozwolić Rosjanom wkroczyć do miasta. Jednak wielomiesięczny wysiłek odcisnął swoje piętno na obu armiach. Nawet wśród Polaków panują defetystyczne nastroje i kiedy do obozu wojsk polskich dociera tajemniczy meldunek, który należy przekazać do biura szyfrów w warszawskiej Cytadeli, jedynie czterech śmiałków podejmują się tej misji – wśród nich jest widz oglądający film oczami bohatera. Wierzą oni gorąco, że sprawa nie jest jeszcze przegrana i – wbrew rozkazom – postanawiają spróbować dostarczyć do Warszawy wiadomość. Od tej pory widz staje się częścią grupy specjalnej składającej się ze studenta Janka Węgielskiego (w tej roli Dariusz Pieróg), ułana Władysława Brończaka (Szymon Mysłakowski) oraz pilota Eskadry Kościuszkowskiej, Meriana C. Coopera (Patryk Szwichtenberg). Widz wraz z kompanami podróżuje samolotem, skacze na spadochronie, ucieka przed bolszewikami, bierze udział w walkach, snując jednocześnie plany na powojenną przyszłość. Dzięki goglom VR widzowie będą obserwować otaczający ich świat oczami jednego z bohaterów filmu. Uciekając przed bolszewikami staną się uczestnikami zapierających dech wydarzeń. Czy uda im się dostarczyć meldunek i wpłynąć na losy jednej z najważniejszych bitew w historii nie tylko Polski, ale i świata?  

Zajęcia obejmują historię Polski od wybuchu wojny polsko-bolszewickiej do zwycięskiej bitwy warszawskiej. Oś narracji oraz główny element zajęć interaktywnych stanowi polski radiowywiad i łamanie szyfrów i kodów oraz rola posiadania i przejmowania informacji kiedyś i dziś. 

Wiktoria 1920 - Jan Węgielski (Dariusz Pieróg), fot. C. Pomykało_0.jpg

Wiktoria 1920 - Pola Lewicka (Róża Klekotko), fot. C. Pomykało.jpg

 

„Kartka z powstania" (dramat wojenny, czas trwania 16 minut)  

Scenariusz: Mariusz Laszuk, Tomasz Dobosz. Reżyseria: Tomasz Dobosz 

„Kartka z Powstania” to pierwszy w Polsce film fabularny zrealizowany w technologii wirtualnej rzeczywistości (Cinematic VR). Fabuła opowiada historię jednego z powstańców warszawskich, kapitana Władysława Sieroszewskiego „Sabały”, który wychodząc do powstania w sierpniu 1944 roku, otrzymał od swojej córki małą kartkę z modlitwą. Wtedy jeszcze nie wiedział, że ta kartka wpłynie na jego dalsze losy. Technologia VR umożliwia doświadczenie wirtualnej przestrzeni „tu i teraz”. Widz śledzi akcję filmu mając poczucie bycia jednym z Powstańców. Połączenie stereoskopii, czyli techniki obrazowania oddającej wrażenie dwuocznego odbioru głębi i odległości, oraz dźwięku ambisonicznego pozwala na odczuwanie immersji – wrażenia, że zatapiamy się w oglądanym obrazie. O Powstaniu Warszawskim zrealizowano już wiele filmów, jednak nikt wcześniej nie opowiedział o tym wydarzeniu z wykorzystaniem technologii wirtualnej rzeczywistości. Nie musimy już wyobrażać sobie, co byśmy zrobili, gdyby to nam przyszło żyć w tamtych czasach. Czujemy swoją fizyczną obecność w czasie i miejscu akcji, co sprawia, że przy odpowiedniej wrażliwości jesteśmy w stanie poczuć, jakich wyborów moglibyśmy dokonać. Czy oglądając scenę walki partyzanckiej mamy ochotę schować się, czy też walczyć? Czy widząc zniszczoną wojną Warszawę czujemy smutek, czy złość? Dzięki temu, że VR potrafi oszukać ludzki mózg, co do odczuwania obecności w danym miejscu, jesteśmy bliżsi odpowiedzi na te pytania.  

Zajęcia obejmują historię Polski od wybuchu II wojny światowej do zakończenia powstania warszawskiego. 

Kartka_z_powst 0993.jpg

Kartka_z_powst 0830.jpg

 

„Dża-Dża" (dramat wojenny, czas trwania 18 minut)  

Scenariusz i reżyseria: Tomasz Szafrański 

„Dża-Dża” to krótkometrażowy dramat wojenny, który przenosi widza w czasie do Warszawy okresu II wojny światowej. Tytułowa Dża-Dża to jedna z najbardziej utytułowanych polskich tenisistek - Jadwiga Jędrzejowska. Jędrzejowska była postacią nietuzinkową. Czarująca, stanowcza, zdecydowana – kobieta, która potrafiła postawić na swoim. Międzywojenna tenisistka, występując na kortach Warszawy i europejskich stolic, zjednywała sobie przychylność kibiców uśmiechem i urokiem osobistym. W 1931 roku po raz pierwszy zagrała na Wimbledonie. W 1937 roku była już finalistką Wimbledonu, mistrzostw USA, a tuż przed wybuchem wojny w 1939 roku – zagrała w finale mistrzostw Francji. W 1939 r. czarowała również na kortach Rolanda Garrosa, zdobywając tytuł wielkoszlemowy w parze z Simonne Mathieu. Publiczność kochała zawsze uśmiechniętą Jadwigę, która grywała z drugą piłką w ręce i miała specyficzny bekhend. Problem mieli jedynie dziennikarze prasy zagranicznej, którzy nie potrafili wymówić jej nazwiska. Dlatego w artykułach nierzadko można spotkać jedynie jej inicjały: J-J, co we Francji brzmiało „Ża-Ża”, a w Anglii czy USA „Dża-Dża”. Fabuła filmu zaczyna się w zrujnowanym budynku, w latach 80. XX wieku. Tajemniczy kolekcjoner Fabian (Marek Kossakowski) składa nietypowe zlecenie „człowiekowi od wszystkiego” – ma on odnaleźć pewną rakietę do tenisa. Kolekcjoner lata temu był oficerem wojsk niemieckich i wraz z nim widz przenosi się w czasie do lat 40. XX wieku, do okupowanej Warszawy, by poznać losy przedmiotu zlecenia. W zajeździe „Pod kogutem” prowadzonym przez sportowców, których obowiązywał zakaz startów w czasie wojny, los splótł ścieżki Fabiana z niepozorną kelnerką Jadzią (Olga Żmuda). Oficer, miłośnik tenisa, rozpoznał w niej słynną przed wojną tenisistkę Jadwigę Jędrzejowską, która podbiła korty i serca widzów Rolanda Garrosa czy Wimbledonu. Złożył jej propozycję zagrania niezwykłego meczu, od którego może zależeć wolność i życie Jadwigi. Losy tego niezwykłego meczu czekają na odkrycie w filmie VR!  

Zajęcia obejmują historię rozwoju sportu i wybitnych sportowców w II Rzeczypospolitej oraz ich losy i postawy podczas II wojny światowej. Głównymi bohaterami zajęć są Jadwiga Jędrzejowska, Halina Konopacka, Maria Kwaśniewska, Stanisława Walasiewiczówna, Janusz Kusociński i Ignacy Tłoczyński. Jeden z wariantów zajęć porusza także kwestię mniejszości narodowych w międzywojennym sporcie. Elementem zajęć jest debata oksfordzka.  

DŻA DŻA 1.jpg

DŻA DŻA 3.jpg

 

„Nie kochać w taką noc" (komedia muzyczna, czas trwania 16 minut)  

Scenariusz i reżyseria: Tomasz Szafrański 

Lata 20. i 30. XX wieku to czas owiany legendą. Do jej powstania przyczyniły się między innymi filmy z gwiazdami przedwojennego kina: Eugeniuszem Bodo, Adolfem Dymszą, Jadwigą Smosarską czy Aleksandrem Żabczyńskim. „Nie kochać w taką noc” to muzyczna komedia pomyłek zapraszająca w kulisy międzywojennego kabaretu. To właśnie tam widz spędza wieczór z jednym z najbardziej znanych aktorów II RP – Aleksandrem Żabczyńskim (w tej roli Jacek Knap). Blask świateł, olśniewające kostiumy, akrobatyczna choreografia i poczucie humoru to niewątpliwe atuty tej produkcji VR. I jak słyszymy w filmie: „Żabczyński to artysta, co go nie trzeba przedstawiać, mężczyzna, co całuje dłoń pięknych madame, kocha w takie noce jak ta i na którego wady nie ma już rady”. Tylko co, jeśli konferansjer Maniek (Dawid Dziarkowski) i kelnerzy pomylą damy, które przybywają na niezwykły wieczór rewii? Co, jeśli piękną nieznajomą, będącą naprawdę Iną Benitą (Katarzyna Ptasińska), wezmą za żonę Marię, a żonę (Aleksandra Grzelak) za zwykłą wielbicielkę? Najuprzejmiejszy aktor II RP będzie się musiał nieźle natrudzić, by wyjść cało z tego ambarasu!  

Zajęcia obejmują historię kabaretu i kina w międzywojennej Polsce. Kultowe gwiazdy przedwojennego kina, niezapomniane przeboje, kabaretowe skecze i piosenki. Jaką pełniły rolę i jak wpływały na ówczesne społeczeństwo? Bohaterami zajęć są bohaterowie filmu VR: Aleksander Żabczyński, Maria Żabczyńska i Ina Benita oraz gwiazdy dwóch najpopularniejszych kabaretów warszawskich: Morskiego Oka i Qui pro Quo.  

NIE KOCHAĆ 1.jpg

NIE KOCHAĆ 2.jpg

 

„Kino" (komedia, czas trwania 19 minut)  

Scenariusz i reżyseria: Tomasz Szafrański 

Film jest ukłonem w stronę polskiej kinematografii, opowiada o Kazimierzu Prószyńskim, który 120. lat temu za pomocą skonstruowanego przez siebie urządzenia, zwanego pleografem, nagrał dwie pierwsze polskie produkcje filmowe: „Powrót birbanta” oraz „Przygody dorożkarza” (wynalazek Polaka wyprzedził kinematograf braci Lumière!). „Kino” w technologii VR to nie tylko próba rekonstrukcji oryginalnego filmu kręconego przez Prószyńskiego w 1902 roku, to także opowieść o snuciu historii, o dążeniu człowieka do tworzenia opowieści i jej utrwaleniu. Widz obejrzy nie tylko sam „Powrót birbanta” w wersji VR, ale także proces ówczesnego kręcenia filmu. „Kino” jest filmem szkatułkowym, a widz dostrzega, że tak naprawdę jest… na planie współczesnej produkcji historycznej poświęconej birbantowi. 

Zajęcia obejmują historię kinematografii i postać Kazimierza Prószyńskiego – twórcy polskiego kina, który zrealizował pierwszy ruchomy film na świecie.  

kino.jpg

 

KALENDARIUM WYJAZDÓW

24.06.2023 - 26.06.2023: Jaraczewo, Dni Jaraczewa

22.06.2023 - 26.06.2023: Nagymaros (Węgry), VéNégy Fesztivál és Színházi Találkozó

17.06.2023: Warszawa Wawer, Wawerska Fiesta Balonowa, Plaża Romantyczna 

17.06.2023: Warszawa, Sejm, Dni Sejmu RP 

15.05.2023 - 16.06.2023: Kozienice, Mediateka, budynek Centrum Kulturalno-Artystycznego w Kozienicach, ul. Warszawska 29 

14.06.2023 - 16.06.2023: Warszawa, Centralny Dom Technologii 

13.06.2023: Warszawa, Mazowieckie Centrum Doskonalenia Nauczycieli 

26.05.2023: Koszalin, Archiwum Państwowe w Koszalinie 

13.05.2023 - 16.05.2023: Ostrów Mazowiecka, Muzeum Dom Rodziny Pileckich 

2.05.2023 - 5.05.2023: Budapeszt, Instytut Polski, Polska Wiosna Filmowa 

Zaproś nas  wymagania techniczne: 

  • sala o powierzchni minimum 90 m2
  • dostęp do toalety oraz pomieszczenia socjalnego (lub czajnik do zagotowania wody na kawę i herbatę).
  • dostęp do prądu – zwykłe gniazdko 230V
  • 2 stoły (wielkości ławek szkolnych) na ułożenie gogli VR
  • dodatkowa sala z 16 krzesłami i 5 ławkami w przypadku klas większych niż 28 osób
  • jeśli pokazy odbywają się dłużej niż 1 dzień, zamawiający zapewnia możliwość przechowania foteli w zamkniętej i niedostępnej dla osób trzecich sali.

Uwaga: przyjazd zespołu następuje na 3 godziny przed seansem, demontaż do 1,5 godziny po ostatnim seansie. Należy wliczyć ten czas w udostępnienie sali.

 

 


 

Organizatorzy:            
 logo KK.png  

logo_niepodległa_ pl_skrocony_okrojony.jpg

 

  

   

 

     

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

logo MKiDN.png