grafika długa.jpg

 

Masz koncept na kulturę?
Ta konferencja jest dla Ciebie!

Fundacja Koncept Kultura, Narodowe Archiwum Cyfrowe oraz Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny zapraszają muzealników, animatorów kultury i archiwistów na konferencję zatytułowaną „Nowoczesne technologie – przyjaciel muzealnika, archiwisty i animatora kultury”.

Podczas konferencji opowiemy:

Jak nowoczesne technologie mogą uatrakcyjnić edukację historyczną i kulturalną;
Czy wirtualna rzeczywistość może służyć poznawaniu historii i sztuki;
Jak zaprezentować muzealia i archiwalia w sposób nowoczesny, atrakcyjny i innowacyjny;


 

Swoje projekty zaprezentują Narodowe Archiwum Cyfrowe, Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku, Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny, Instytut Adama Mickiewicza, Łazienki Królewskie, Biuro Programu Niepodległa, Fundacja Koncept Kultura;
Zaprosimy także na specjalny punkt programu pod hasłem Sieciujmy się! – czyli na indywidualne spotkania „stolikowe” w celu nawiązania partnerstw w projektach na kolejne lata;


 

Atrakcją konferencji będą seanse w Wirtualnym Teatrze Historii „Niepodległa”, gdzie na najnowocześniejszych urządzeniach VR (technologia Virtual Reality) zaprezentujemy historię w wirtualnym świecie 3D. 

Konferencja odbędzie się 20 maja 2019 r. w siedzibie Partnera – Filmoteki Narodowej - Instytutu Audiowizualnego przy ul. Wałbrzyskiej 3/5 w Warszawie.
Udział w konferencji jest bezpłatny. Konferencja jest dofinansowana ze środków Ministra Kultury w ramach programu „Kultura cyfrowa”.

Zgłoszenia:
Z powodu wyczerpania wolnych miejsc, w dniu 11.05.2019 zamknęliśmy możliwość rejestracji na konferencję. 
 
baner.jpg
 
Program:

8:00    –
 
Recepcja
 
9:00    –
 
Powitanie uczestników przez gospodarzy i wprowadzenie w ideę konferencji.
 
9:15    – „Technologia VR w edukacji oraz popularyzacji historii i obiektów archiwalnych” – Anna Osiadacz i Zygmunt Fit – członkowie zarządu Fundacji Koncept Kultura
  Prezentacja najciekawszych i nagrodzonych projektów realizowanych przez FKK, które łączą nowoczesne technologie ze światem archiwaliów, historii i kultury polskiej. Uczestnicy poznają m.in. projekty „Archiwalny fotoplastikon”, „MS Piłsudski – ukryta historia”, „Niepodległa w obiektywie”. Dowiedzą się o ich genezie, procesie tworzenia, efektach i planach ich dalszej popularyzacji.
 
9:55    – 
 
„Promowanie zasobu archiwalnego na przykładzie zmodernizowanego serwisu Szukaj w archiwach oraz innych działań Narodowego Archiwum Cyfrowego" – Anna Skała i Malwina Rozwadowska, Narodowe Archiwum Cyfrowe
Podczas prezentacji przedstawione będą nowe funkcje zmodernizowanego serwisu „Szukaj w archiwach", ułatwiające promowanie własnego zasobu. Prelegentki przedstawią też przykłady działań popularyzujących zasób oraz wiedzę o archiwach w kontekście nowych technologii.

 
10:30  –
 
Przerwa kawowa
 
10:45  – „Wyprzedzać o krok.., czyli co słychać w świecie nowoczesnych technologii” – Michał Grzesiczek, Chief Commercial Officer w The Farm 51 Group
  Podczas prezentacji uczestnicy poznają kulisy inwentaryzacji i skanowania strefy zamkniętej w Czarnobylu oraz projektu w formule oral history z udziałem ofiar wojny w Donbasie. Poznają także tajniki tworzenia aplikacji na gogle VR „Sztuczne serce”, dzięki której studenci medycyny uczą się budowy serca, mając je przed sobą na wyciągnięcie dłoni. Prowadzący zainspiruje do śmiałego patrzenia „out of the box” na możliwości wykorzystania nowoczesnych technologii w muzeach i archiwach.
 
11:30  – ​ „Wirtualny Skansen Wraków. Podwodna historia w trójwymiarze” – dr Tomasz Bednarz z Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku.
  Prelegent opowie o skanowaniu 3D, wirtualnej rzeczywistości oraz drukarkach 3D jako narzędziach pracy muzealników na przykładzie nagrodzonego projektu „Wirtualny Skansen Wraków Zatoki Gdańskiej” realizowanego od kilku lat przez NMM.
 
12:05  – „Obowiązujące regulacje prawno-autorskie dotyczące udostępniania zasobów oraz kierunki zmian” – dr Ksenia Kakareko, Dział Badań i Rozwoju FINA i UW
  Przedstawione zostaną i omówione podstawowe problemy, z jakimi spotykają się instytucje przy udostępnianiu zasobów z użyciem nowych technologii, w tym także kwestie wizerunku i korespondencji, oraz przedstawione szanse, jakie dla udostępniania zasobów niesie uchwalona niedawno przez PE dyrektywa o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym.
 
12:35  –
 

Pracownia Otwierania Kultury - jak łączymy ludzi z zasobami dziedzictwa" – Aleksandra Janus i Ewa Majdecka
W Pracowni Otwierania Kultury gromadzimy przedstawicieli instytucji kultury, badaczy społecznych, projektantów, programistów i użytkowników, by wspólnie wypracowali innowacyjne i efektywne sposoby dzielenia się cyfrowymi zasobami kultury. W trakcie wystąpienia opowiemy zarówno o tym, jak pracujemy zespołach łączących świat kultury i nowych technologii oraz zaprezentujemy wybrane narzędzia, które powstały w Pracowni.
 

12:55 
 

„Drzwi świętego Wojciecha" – Wojciech Kalwat, historyk, kierownik Działu Wydarzeń Kulturalnych w Muzeum Historii Polski, opowie o wykorzystaniu współczesnych technik filmowych, które pozwoliły ożywić jedno z najpiękniejszych dzieł polskiej sztuki romańskiej – brązowe drzwi katedry gnieźnieńskiej.
 

 

Pomysłodawca i autor scenariusza projektu „Drzwi Świętego Wojciecha" opowie jak dzięki nowoczesnym technikom animacyjnym przenieść wydarzenia sprzed ponad tysiąca lat w inny wymiar. W projekcie statyczne postacie ludzi i zwierząt „ożyły” i przemówiły, a poszczególne kwatery drzwi i bordiury zamieniły się w krótkometrażowy film animowany. W ten sposób powstała barwna i przejmująca opowieść o życiu i męczeństwie patrona Królestwa Polskiego, o początkach Polski, religii, władzy i trudnych decyzjach. Utrzymanie romańskiej formy umożliwia dotknięcie odległej historii, dawnej kultury w romańskiej formie, stanowiącej element europejskiego dziedzictwa. Projekt dofinansowano w ramach Programu Narodowego Centrum Kultury – Chrzest 966. Film dostępny w dostępie otwartym, m.in.: https://www.youtube.com/watch?v=cs9X2RiKb2E
 

13:15  –
 
Przerwa obiadowa 
 
14:15  –
 
„Wyzwania edukacji otwartej na nowe technologie" – Marianna Otmianowska, zastępca dyrektora Muzeum Łazienki Królewskie.
 
14:45 –
 
„Wykorzystanie nowoczesnych technologii w międzynarodowej promocji Polski” – Anna Szylar, managerka Programu Digital Culture w Instytucie Adama Mickiewicza
 
15:15 –
 
Zakończenie części oficjalnej i losowanie nagród wśród uczestników, którzy wrzucili swoją wizytówkę do udziału w zabawie (nagrody stanowią gadżety NAC,  nagroda główna przyjazd w 2020 r. Wirtualnego Teatru Historii „Niepodległa” do instytucji zwycięzcy i bezpłatne pokazy dla lokalnej publiczności).
 
15:30-17:00 –

Prezentacje projektów VR w Wirtualnym Teatrze Historii prowadzonym przez Fundację Koncept Kultura oraz rozmowy stolikowe z prelegentami w celu nawiązania kontaktów i wspólnych realizacji w przyszłości. Zaprosimy także uczestników do udziału w grze "Kod gry". 

 

We współczesnej edukacji coraz częściej wykorzystuje się rozwiązania multimedialne oraz formuły z nimi związane. Wśród nich znajdują się gry, które dzięki ciągłej ewolucji mogą stanowić niezwykłe wzmocnienie lekcji, warsztatu czy wystawy. Ich struktura nie musi być rozbudowana by realizować swój cel. Zapraszamy do udziału w eksperymentalnej grze konferencyjnej. Uczestnicy będą mogli spróbować swoich sił w konfrontacji z zagadką opartą na serii kodów QR. Będzie to okazja do poznania metody oraz odkrycia tajnego znaczenia tytułowego kodu gry. Grę przygotował zespół GD Events, twórcy przeszło 200 gier i projektów grywalizacyjnych dla firm, instytucji i organizacji społecznych.

 

Termin:


20 maja 2019 r.

Miejsce:


Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, ul. Wałbrzyska 3/5 | 02-739 Warszawa

 

Celem konferencji jest wymiana dobrych praktyk w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii w edukacji historycznej i kulturalnej oraz zastosowania innowacyjnych form udostępniania zasobów muzealnych i archiwalnych.  Na konferencję zapraszamy przedstawicieli instytucji kultury i NGOs w całej Polsce (muzea, archiwa, biblioteki, wydziały kultury, organizacje pozarządowe), które planują lub zajmują się promocją lokalnej historii. Zaprezentujemy im możliwości ciekawego popularyzowania zdigitalizowanych zasobów na przykładzie projektów opartych na nowoczesnych technologiach.  Podczas prelekcji zaprezentujemy dobre praktyki w zakresie udostępniania zbiorów i promocji historii i kultury polskiej realizowane przez prelegentów z następujących instytucji: Narodowe Archiwum Cyfrowe, Fundacja Koncept Kultura, Reality 51, Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku, Łazienki Królewskie, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowozualny, Instytut Adama Mickiewicza, Biuro Programu Niepodległa.
Zaprosimy wszystkich uczestników do wymiany doświadczeń oraz indywidualnych kontaktów „stolikowych” w celu zawiązania partnerstw i realizacji wspólnych projektów w przyszłości.
 
Na konferencji zagości prezentowany przez Fundację Koncept Kultura Wirtualny Teatr Historii, w którym goście konferencyjni będą mogli obejrzeć pokazy w technologii Virtual Reality, promujące historię i zbiory zdigitalizowane oraz ponownie udostępniane dzięki programom dotacyjnym „Kultura cyfrowa”, „Niepodległa”, „Kulturalne Pomosty”. 15 obrotowych foteli wyposażonych w najnowocześniejsze urządzenia VR umożliwi uczestnikom zanurzenie się w wirtualnym świecie historii.

Organizator:


Fundacja Koncept Kultura  twórcze perpetuum mobile, napędzane energią grupy kreatywnych pasjonatów działających w sferze dziedzictwa historycznego i kulturowego. Od wielu lat fundacja tworzy projekty w obszarze historii, sztuki, nowoczesnych technologii i edukacji muzealnej. Członkowie zespołu fundacji połączyli siły z różnych dziedzin (nauki humanistyczne, edukacja, rekonstrukcja, literatura, film, sztuki plastyczne, fotografia, VR, IT), aby spełniać marzenia i wspólnie realizować interdyscyplinarne projekty, dzięki którym udowodniają, że polska historia i kultura mogą być fascynującą przygodą, atrakcyjną także dla międzynarodowej publiczności. 

Współorganizatorzy:


Narodowe Archiwum Cyfrowe  Narodowe Archiwum Cyfrowe to jedno z trzech centralnych archiwów państwowych. Misją instytucji jest budowanie nowoczesnego społeczeństwa świadomego swojej przeszłości. NAC inspiruje do odkrywania i ożywiania dziedzictwa, ucząc, jak korzystać z bogactwa historii. NAC pełni również funkcję Centrum Kompetencji w zakresie digitalizacji materiałów archiwalnych oraz zapewnia efektywne systemy zarządzania, udostępniania i długoterminowego przechowywania zasobów cyfrowych m.in. Zintegrowany System Informacji Archiwalnej ZoSIA oraz serwis szukajwarchiwach.pl, w którym można znaleźć ok. 37 mln skanów materiałów archiwalnych (liczba ta stale rośnie). W samych tylko zasobach NAC znajduje się prawie 16 mln zdjęć, 40 tys. nagrań dźwiękowych oraz około 2,4 tys. filmów. Zbiory dostępne online można przeglądać na nac.gov.pl

Filomteka Narodowa Instytut Audiowizualny

Moderator konferencji:


dr Bożena Józefów-Czerwinska – doktor nauk humanistycznych, antropolog społeczno-kulturowy, archeolog. Absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego, (w ramach studiów PhD roczny grant na Uniwersytecie Gandawskim w Belgii). Adiunkt, Kierownik Zakładu Antropologii w Akademii Humanistycznej im. Aleksandra Gieysztora; wykładowczyni w Warszawskiej Szkole Filmowej im. B. Lindy i M. Ślesickiego. Działa w Towarzystwie Naukowym Educare; współpracuje z muzeami, organizacjami rządowymi i pozarządowymi prowadząc i rozwijając m.in. działalność dydaktyczną oraz badawczą. Prowadzi warsztaty, lekcje akademickie dla dzieci i młodzieży oraz dla seniorów (współpracując z licznymi Uniwersytetami Trzeciego Wieku); popularyzuje wiedzę w środkach masowego przekazu; organizuje seminaria i międzynarodowe konferencje; koordynuje projekty związane z pracami naukowo-badawczymi oraz popularyzatorskimi.

Prelegenci:


Anna Osiadacz –  prezeska zarządu Fundacji Koncept Kultura. stypendystka projektu „International Visitor Leadership Program” realizowanego przez Departament Stanu USA w zakresie "Wpływ kultury na rozwój lokalnej społeczności". Doświadczona menadżerka kultury, pomysłodawczyni i koordynatorka wielu wystaw, projektów kulturalnych oraz ogólnopolskich akcji edukacyjnych i społecznych. Od lat działa na rzecz dziedzictwa historycznego i kulturalnego, łącząc nowoczesny, interesujący dla odbiorcy przekaz z tradycyjnymi elementami edukacji. Wieloletnia dyrektorka Milanowskiego Centrum Kultury, gdzie wraz z mieszkańcami stworzyła jedną z pierwszych w Polsce w pełni partycypacyjnych strategii rozwoju kultury. W latach 2014-2017 kierowniczka działu promocji i komunikacji w Muzeum Józefa Piłsudskiego. Promotorka współpracy międzysektorowej, którą realizuje w praktyce, łącząc w swoich działaniach potencjał strefy publicznej, prywatnej i społecznej. Organizatorka konferencji i warsztatów na temat współpracy instytucji kultury, samorządów, organizacji pozarządowych i biznesu. 
 
Zygmunt Fit – wiceprezes zarządu Fundacji Koncept Kultura, architekt, grafik, projektant. Specjalista w obszarze mobilnych wystaw plenerowych oraz wykorzystania nowoczesnych mediów w promocji historii i kultury. Twórca jedynego w Polsce mobilnego outdoorowego fotoplastikonu, kierownik projektu "Wirtualny Teatr Historii", w którym techologia VR staje się narzędziem edukacji historycznej. Ma na swoim koncie wiele zaskakujących formą wystaw, m.in. monumentalną kilkunastometrową kontenerową wystawę plenerową „Wolność. Granice. Moc. Szacunek.” realizowaną w Muzeum Jozefa Piłsudskiego w Sulejówku w 75. rocznicę śmierci Józefa Piłsudskiego oraz multimedialne wystawy "Każdy się liczy" i "Drogi do Niepodległej", które prezentowane były w kilkunastu miastach w Polsce.
 
Malwina Rozwadowska – kierowniczka Oddziału Komunikacji i Udostępniania w Narodowym Archiwum Cyfrowym. Zajmuje się udostępnianiem materiałów archiwalnych, wydawnictwami oraz działaniami popularyzującymi wiedzę o archiwum i jego zasobie. Wcześniej związana z Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz Muzeum Narodowym w Warszawie. 

Anna Skała – kierowniczka Oddziału Digitalizacji w Narodowym Archiwum Cyfrowym. Wraz z Katarzyną Zajkowską odpowiedzialna za projekt modernizacji serwisu szukajwarchiwach.pl służącego do udostępniania materiałów archiwalnych w sieci. 

 
Michał Grzesiczek – Chief Commercial Officer firmy Reality 51, pioniera na rynku nowych technologii oraz jednego z najbardziej doświadczonych zespołów producenckich w polskiej branży gier. Tworzy gry, nowoczesne aplikacje VR oraz uczestniczy w wielu innowacyjnych projektach edukacyjnych i komercyjnych. W pracy Reality 51 łączy doświadczenie wyniesione z produkcji gier, zaawansowane rozwiązania spod znaku fotogrametrii, skanowania 3D oraz zamiłowanie do opowiadania ciekawych, niebanalnych historii.
 
Aleksandra Janus – kierowniczka Pracowni Otwierania Kultury w Centrum Cyfrowym, antropolożka, badaczka, doktorantka w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ, współautorka inicjatywy Laboratorium muzeum oraz grupy badawczej Kierunek zwiedzania. Interesuje ją społeczna rola instytucji kultury oraz ich relacje z odbiorcami, specjalizuje się w analizie i wdrażaniu strategii partycypacyjnych, badaniach publiczności oraz otwieraniu dostępu do zasobów dziedzictwa.
 
Ewa Majdecka – koordynatorka procesu w Pracowni Otwierania Kultury w Centrum Cyfrowym. Specjalistka ds. otwartości w kulturze i nauce. Socjolożka i animatorka kultury, doktorantka w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz absolwentka specjalizacji animacja kultury w Instytucie Kultury Polskiej UW, badaczka społeczna, autorka projektów kulturowych. W ISNS UW stworzyła Inicjatywę Otwieracz – pierwszą w Polsce studencką grupę działającą na rzecz popularyzacji otwartego dostępu do publikacji naukowych. W Pracowni Otwierania Kultury bada, pisze, szkoli oraz koordynuje procesy powstania cyfrowych narzędzi przybliżających ludzi do dziedzictwa.
 
Wojciech Kalwat – historyk, popularyzator historii, pedagog, zastępca redaktora naczelnego Magazynu Historycznego „Mówią wieki”, kierownik Działu Wydarzeń Kulturalnych w Muzeum Historii Polski. Inicjator i realizator projektów o charakterze popularnonaukowym, poznawczym i   kulturotwórczym, współorganizator wystaw, m.in.: Bodzentyn utracony – odzyskany; Świętokrzyskie widoki;   Pomiędzy historią a wyobraźnią – Trylogia Henryka Sienkiewicza; Widoki Ponidzia; Tadeusz Kościuszko – człowiek idei. Autor ok. 400 artykułów  oraz wielu prac o charakterze   naukowym i popularnonaukowym, podręczników i pomocy szkolnych. Pomysłodawca i koordynator projektów multimedialnych: Łysogóry –   dwieście lat temu; Góry historii; Drzwi Świętego Wojciecha.
 
dr Tomasz Bednarz – kierownik Działu Digitalizacji w Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku, archeolog podwodny, absolwent UMK w Toruniu oraz Uniwersytetu Gdańskiego. Brał udział w większości archeologicznych badań podwodnych organizowanych przez NMM. Jego głównymi zainteresowaniami naukowymi są handel i żegluga morska na Bałtyku w XVII – XIX wieku. W ramach pracy zawodowej zajmuje się rozwojem nowoczesnych metod dokumentacji stanowisk podwodnych z wykorzystaniem fotogrametrii i urządzeń hydroakustycznych. Autor i pomysłodawca projektu „Wirtualny Skansen Wraków Zatoki Gdańskiej", który zdobył nagrodę „Sybilla. Wydarzenie Muzealne Roku 2016" przyznawaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kategorii „Digitalizacja i Nowe Technologie".
 
Marianna Otmianowska – zastępca dyrektora Muzeum Łazienki Królewskie. W latach 2016-2018 była dyrektorem NAC, a wcześniej kierownikiem Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Warszawie. Otwarta na projekty angażujące publiczność, ciagle szukająca nowych rozwiązań pozwalających na dotarcie do kolejnych odbiorców. Nie obawia się podejmowania wyzwań jeśli wie, że ich celem jest popularyzacja i troska o dziedzictwo kulturowe.
 
Anna Szylar – managerka kultury, od 2014 roku związana z Instytutem Adama Mickiewicza, gdzie kieruje programem Digital Cultures. Zadaniem Programu jest wspieranie międzynarodowej obecności polskich twórców cyfrowych. Jednym z flagowych projektów IAM w tym obszarze jest konferencja Digital Cultures, która co roku skupia przedstawicieli sektorów kreatywnych i instytucji zajmujących się nowymi technologiami z USA, Europy i Azji.

 

Instytucje partnerskie:


Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku – to państwowa instytucja kultury z siedzibą w Gdańsku oraz siedmioma oddziałami znajdującymi się w pięciu lokalizacjach – Gdańsku, Gdyni, Helu, Kątach Rybackich i Tczewie. Misją Muzeum jest ochrona kulturowego i technicznego dziedzictwa morskiego realizowana poprzez gromadzenie i zabezpieczanie zabytków związanych ze szkutnictwem, okrętownictwem, żeglugą rzeczną i morską, rybołówstwem, żeglarstwem, militarystyką i edukacją morską oraz upowszechnianie wiedzy o nich, a także o morskiej historii Polski i jej gospodarce na przestrzeni dziejów. Ważnym dla NMM kierunkiem badań naukowych są podwodne prace archeologiczne, powiązane z digitalizacją 3D, wykonywane zarówno bezpośrednio na stanowisku, jak i w pracowniach, podczas analiz i dokumentowania wydobytego przedmiotu. Pozyskiwane w ten sposób zabytki, po procesie konserwacji, wzbogacają zbiory NMM.

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

logo MKIDN.png