- English
- Polski
Fundacja Koncept Kultura od kilku lat popularyzuje polską historię i kulturę łącząc nowoczesną technologię (głównie VR - wirtualną rzeczywistość oraz wielkoformatowe multimedia) z tradycyjnym przekazem mówionym, pisanym oraz warsztatami interaktywnymi. Dzięki temu proponowane przez nas projekty wzbudzają zainteresowanie zarówno wśród widzów dojrzałych, jak i młodzieży. Kolejnym projektem wpisującym się w tę formułę jest "Wirtualny Chełmoński". Zabierzemy widzów w niezwykłą wirtualną podróż w namalowany przez malarza świat, pełen barw, dźwięków przyrody, odgłosów miejsc, które odwiedzał i muzyki podkreślającej klimat dzieł. Wszystko to wzbogacą oryginalne cytaty osób wypowiadających się o Chełmońskim i jego sztuce, m.in. Stanisław Witkiewicz (Witkacy), Wojciech Kossak, Pia Górska, Leon Wyczółkowski, Antoni Sygietyński czy Henryk Piątkowski..
Realizowany dzięki dofinansowaniu z Narodowego Centrum Kultury w ramach programu "Kultura-Interwencje!" projekt ma na celu promocję polskiej sztuki w innowacyjnej i spektakularnej formie. Wspaniałe dzieła mistrza polskiego realizmu zostaną "ożywione" dzięki animacjom i technologii 3D.
1. Wystawa multimedialna "Wirtualny Chełmoński" i warsztaty kreatywne
Formuła wystawy wykorzystuje nowe media przez co jest atrakcyjna dla młodzieży. Towarzyszą jej warszty interaktywne, podczas których młodzi uczestnicy poznają, doświadczają i tworzą. Wstępem do działań twórczych są spotkania ze światem sztuki Józefa Chełmońskiego zatytułowane "Chełmoński znany i nieznany". Młodzież poznaje życie i twórczość mistrza polskiego realizmu. Kolejny etap projektu to kreatywny wybór przez młodzież kilkunastu dzieł Chełmońskiego pod kątem ich animacji i montażu w formie multimedialnej prezentacji. Ostatnim elementem jest podróż do Kuklówki niedaleko Grodziska Maz., gdzie mieszkał i tworzył malarz, w ramach warsztatów filmowych. Uczestnicy wraz z filmowcem odnajdą plenery przypominające te z obrazów Chełmońskiego i sfilmują je, aby później dołączyć do prezentacji.
2. Wirtualne miasto - ludzie, miejsca, wydarzenia
Ta część projektu udowadnia, że nauka lokalnej historii jest ważna i może być bardzo atrakcyjna. Jej głównym elementem jest EDU GRA oparta na technologii VR (oparta na współtworzonym z młodzieżą scenariuszu zadań i zagadek), której osią jest historia Grodziska Mazowieckiego. Młodzież współtworząca grę wraz ze znawcą lokalnej historii Łukaszem Nowackim oraz animatorami z Fundacji wybrała najciekawsze lokalne wątki, bohaterów i wydarzenia. Następnie wspólnie zbudowano narrację gry zespołowej, w której gracze wydostają się z tarapatów wykorzystując znajomość lokalnej historii. Odpowiedzi i podpowiedzi niezbędnych do rozwiązania zadań szukają w goglach VR podczas podróży w czasie, którą odbywają w wirtualnej rzeczywistości. Sceny z wydarzeniami nawet sprzed kilkuset lat zostały nagrane z udziałem rekonstruktorów kamerą VR 360° w kluczowych miejscach miasta, dzięki czemu widz ma wrażenie przebywania w samym centrum akcji, która rozgrywa się dookoła niego.
(fot. Freepik)
3. Rozgrywki VR dla grodziskich szkół
EDU GRA, której osią jest historia Grodziska Mazowieckiego i jego mieszkańców, będzie głównym elementem warsztatów dla szkół z powiatu grodziskiego. Młodzież będzie poznawać wydarzenia rozgrywające się w mieście przed laty i sprawdzać nabytą wiedzę podczas gry z wykorzystaniem gogli VR. Po założeniu gogli gracze przeniosą się w czasie do starego Grodziska i spotkają postaci z tamtej epoki, m.in. będą świadkami epidemii cholery z 1708 r. W warsztatach udział weźmie 20 klas z okolicznych placówek. Gra będzie dostępna także dla gości Mediateki.
(fot. Freepik)
4. Słuchowisko dla niewidomych "Wirtualny Chełmoński"
Barwne widowisko multimedialne prezentujące sztukę Józefa Chełmońśkiego zostanie przygotowane także w formie słuchowiska dla osób niewidomych. Dźwięki natury uwiecznione przez Chełmońskiego, odgłosy odwiedzanych przez malarza miast zostaną wzbogacone o czytaną przez lektora audiodeskrypcję obrazów opracowaną przez niezwykle doświadczoną audiodeskryptorkę Monikę Marciniak. Stworzone i konsultowane z nauczycielami w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych im. Róży Czackiej w Laskach słuchowisko zaprezentowane będzie podczas 2 spotkań z niewidomą i niedowidzącą młodzieżą w Laskach oraz podczas spotkania z członkami Związku Niewidomych w Grodzisku. Płyty DVD ze słuchowiskiem otrzyma 20 ośrodków i związków niewidomych w Polsce.
(fot. Klaudyna Schubert)
5. Konferencja "3D - dialog, dziedzictwo, dostępność"
Konferencja zgromadzi regionalnych animatorów kultury, którzy wymienią się dobrymi praktykami w zakresie współtworzenia projektów przez młodych. Podczas jej trwania fundacja zaprezentuje także efekty projektu "Design thinking - młodzi w kulturze". Elementem będą także warsztaty dostępności "Włączamy! - jak przeciwdziałać wykluczeniu w kulturze", do których wstępem będzie zrealizowane przez Fundację słuchowisko z audiodeskrypcją obrazów Józefa Chełmońskiego "Wirtualny Chełmoński".
(fot. Freepik)
Pomysł i realizacja | Partnerzy | |||||
|
|
|
|
|||
|